15 Apr 2011

Kenali Telefon Bimbit anda, 'ori' atau AP



Korang pasti ker hanpon yang dibeli tu 'ori'...takut jugak kan melabur banyak2..tau-tau bukan 'ori'..nih aku nak kasi tip sikit..tip nih pun aku ambik dari petikan surat khabo lama..so meh aku nak buat karangan Bahasa Malaysia..(sori yek kot korang tak paham karangan aku nih..:)


Untuk penjelasan lebih lanjut...


Set Asli merupakan set handpon yang diedarkan oleh syarikat sah untuk dijual.Contohnya macam syarikat pengeluar handpon Nokia, pengedar yang disenaraikan sebagai ejen sah adalah 'Zitron', 'Avaxx' dan 'i-Mobile'. Untuk Sony Ericsson pulak, pengeluar sah dia 'T-Choice','Grandtech', 'Midlands' dan 'Thorus'.


Sebenornya kesimpulannya..set AP (Approval Product) nih dijual murah dari 'ori' sebab di masuk tanpa kelulusan daripada Kastam..(kira menyeludup ler tu)..so risikonya apabila handpon kita rosak tu yang problem..sebab set AP nih tak de dibekalkan spare partnya...sebagaimana handpon 'ori'...


Jadi untuk kita bandingkan mana handpon 'ori' ngan AP..gini gayanya..


1) Asingkan 'kulit' telipon ngan bateri dia..


2) Periksa pelekat pada set tipon..Pelekat yang tertera 'Zitron', 'Avaxx' atau 'i-Mobile'..nih untuk set asli...tapi kalau ada nampak yang tulih 'Final Choice', 'Nefion', 'Telstra', 'GTMax'..dan lain-lain..hah..nih set AP..


3) Tekan *#06# untuk periksa nombor siri 15 digit pada handpon tu...


4) Bandingkan nombor tu dengan pelekat pada kotak dan handpon tu...jika sama set 'ori' ler..tapi kalau lain-lain..hah..lu pikir ler sendiri...

Tiada ulasan: