2 Apr 2011

Cerita Pagi Jumaat...

Sedih dan sebak pulak aku membaca status Pn. Nida Shaari kat facebook tadi..anak sedara dia telah dijemput Pencipta..baru minggu nih aku tengok gambo anak sedara dia yang diuploadkan dalam facebook dia...bila ditanya katanya sakit demam selsema, batuk dan jangkitan paru-paru..teringat aku pada peristiwa masa Shazwani ditahan kat wad masa demam teruk ari tu...
Mula-mula ingatkan demam biasa..bawak klinik..dah masuk 3 hari tak jugak sembuh-sembuh..mak aku dah mula bising..risau tengok cucu dia dah lembik..nak tak nak bawak gak ke hospital..time tu memang tengah hangat kes H1N1..risau gak..tapi suhu badan dia time tu turun disebabkan aku balut dia ngan tuala basah on way ke spital...so doktor kata demam biasa..aku tak puas hati..sebab aku kata dah 4 hari demam dia tak kurang..makin panas..adakala suhu badan dia sampai 40c..panas tu..tapi doktor kata.."u kasi dia makan ubat ikut aturan..kalau lagi 3 hari dia tak kurang bawak balik hospital.."
Balik ler rumah..kasi dia makan ubat hospital pulak..hem..sama jugak keadaan dia..kira dalam seminggu tu aku memang tak tido..suami aku pulak time tu memang busy..so kiranya aku sorang ler menjaga dia..hem..setiap kali tengok dia batuk nak nangis aku..dah sampai dia tak larat nak batuk..bayangkan baby umur 9 bulan..sedih time tu..

       
    time nih time dia demam..belum lagi masuk hospital..semua petua aku pakai..dah sampai aku mencari lagi petua untuk mengurangkan demam..tapi demam dia still lagi kuat..:(
Malam hari ke -7(kira dah genap seminggu)..panas dia still macam tu..batuk dia dah sampai tak de suara..muntah..cirit..hem..memang risau..lepas subuh suami aku terus ajak ke hospital..kali nih dia tak kasi aku balut ngan tuala..takut suhu turun time kat hospital nanti..
Dalam perjalanan aku cium dia..sedih tengok dia..sampai hospital..ambik suhu..suhu memang tinggi..42c..so terus masuk bilik doktor..diaorg kasi masuk ubat kat bontot dia..peh tu..terus cucuk2 nak masuk air..time tu aku tak sanggup nak tengok..sorang misi tu kata.."kalau ibu tak boleh tengok..tak pe boleh duduk luar..tapi kalau nak tengok boleh duduk dalam.."..mula2 nak jugak tengok..lama-lama aku keluar sendiri..suami aku pun gitu..tak larat nak tengok..dalam sejam jugak ler tunggu kat luar..peh tu Shaz keluar..terus diaorang kasi tau kena tahan kat wad..masa tolak katil tu..sedih aku tengok Shaz..tangan dia kena cucuk..lembik sesangat..
sampai kat wad diaorang letak kan dalam satu bilik khas..peh tu ramai ler doktor interview aku..
Geram jugak ada 2-3 orang doktor tu kata kenapa aku lambat bawak anak ke hospital.."tak sayang anak ke.."katanya..aku pun cakap ler.."doktor..hari pertama dia demam saya bawak dia ke klinik..udah masuk hari 3 tengok tak kurang..saya bawak dia ke hospital..doktor kat Kecemasan jugak cakap..kalau tak kurang jugak bawak sini..tu yang saya bawak sini lagi.."..dah ler tengah sedih..kena perli pulak..hish..
Kira bila time sorang doktor cina tu datang..(kira doktor pakar..yang tadi doktor traning..)..dengan lembut dia menerangkan penyakit Shaz..siap tunjuk X-ray lagi..dah rupa macam drama bila dia cakap.."Ibu kena sabar..sebab tahap sakit dia 50-50..kita tengok dalam seminggu..kami akan bagi dia antibiotik..Ibu kena banyak doa supaya dia cepat sembuh..Masa sekarang bukan untuk menangis..tapi Ibu kena kuat.."itu ler kata-kata doktor tu yang aku tak boleh lupa...
   
hari pertama dia di ICU..pakai baju pun baju hospital..rupanya ada jugak baju untuk baby..disebabkan tak sangaka kena tahan..memang tak bawak apa..time nih tak sarapan pun..tapi tak rasa lapar..sampai tengahari..tau2 diaorang kasi makan dalam tray je..
 
nih hari kedua dia..kira malam tadi aku dah berkampung kat sini..tapi yang aku tak boleh lupa malam tadinya..time sorang doktor tu datang utk check Shaz(udah ler comei doktor tu..tenang tengok muka dia..:))..dia kata " Ibu kena banyak rehat..dapatkan posisi yang selesa utk tido.."..dengan baiknya dia ambikkan bantal utk aku..sungguh perihatin doktor itu..:)
  
masa nih hari ke 3 dia dalam bilik tu..dah mula aktif..tp susu kena bagi sikit2..time kat dalam bilik nih doktor terpaksa nasihatkan aku..kurangkan bagi dia b/feed sebab tak nak kasi dia penat..lgpun time dia nak bagi susu kena catu...
  

  
nih ari ke-4 sebelum dia keluar dari bilik nih dan duduk kat katil luar...
     Alhamdullilah..petang tu..demam dia dah kurang..dan makin kurang..syukur..tapi batuk still ada..sebab kahak di paru-paru dia banyak..time tu Shaz kena puasa susu..sedihkan bila dia nak susu aku terpaksa pujuk dia supaya sabar..sebab doktor taknak kasi dia penat..kalau tersedak paru-paru dia akan kotor balik...dah 3 hari duduk kat bilik tu..aku pun boleh duduk luar ngan orang lain...maknanya..shaz dah makin sembuh..dah boleh senyum2
nih hari ke 5..dah sihatkan anak ibu..time nih dia dah duduk kat bilik luar.

 
nih hari ke 6 dia..yehaaa...kalau ikut kata doktor esoknya dah boleh balik...dia pun dah sihat..  
nih hari ke 7..tapi hari ini paling mencabar..tetiba subuh tadi dia muntah2 ngan cirit2...aku jadi gabra..tak pernah aku menggunakan loceng atas kepala katil..subuhnya aku tekan jugak..risau time nih..takut kena tahan balik...pagi time doktor round dia kata mungkin dari kesan ubat..kira memang habih leher..tangan ngan celah lutut dia..semuanya merah2..doktor kasi ubat sapu..petang tu aku ngan Shaz dah boleh balik rumah..:)
...kira seminggu jugak ler aku berkampung kat wad tu...hem itu ler kenangan..
Terima kasih aku nak ucapkan kat Doktor2 dan misi yang baik budiman kat Wad Kanak2 Hospital Teluk Intan..ikhlas nih aku puji diaorang..bukan sebab mak mertua aku bekas staff nurse kat situ yang aku puji melambung..tapi layanan yang aku dapat tu memang memuaskan..:)

4 ulasan:

cik tipah lenggang berkata...

tu la kan tun..aku pun baca pasal anak sedara Nisa tu..sedey aku...comel sgt aku nengok baby tu...citer ank ko ni pun sgt2 la sedey..tp alhamdulillah, syaz dh sehat..aku pun sama gak ms sofia masuk icu hri tu..mmg x sgup tgk dia kene cucuk byk2 sgt...jimi je yg sgup tgu ntgk sofia time tu..mmg skrg ni, klu aku dgr sofia nafas lain mcm jer,mmg aku risau..aku risau paru2 dia ada air lgi..klu dia batuk pas susu pun aku mmg cuak giler...lg satu, aku x sgup tgk sofia ngis..aku akan dukung je dia..biarlah org kata jgn dukung baby sgt klu ngis..tp..lantak la..ank aku kn, jd apa2 kang lg ssh...semoga allah lindungi ank2 kita ya tun..aminnnn

Etun Amin berkata...

yep...betul tu CTL...anak kita..kang klu jadi apa2 ada diorg nak ambik tau..bior ler diaorg nak ngata..asal kita bahagia..

Irma Rizal berkata...

ala etun...
sedihnye...aku x tahu plak pasal kes anak buah nida..
sedih kan bile anak sakit..
umar pun pernah masuk wad 5 hari sbb kencing kotor..
gile nangis je aku..mkn pun x lalu..
berat turun 5kg..bayangkn punya risau..
demam dia cecah 40 pastu siap lebam2 bdn dia menggigil..x boleh lupa..
syukur anak ko syaz dah sihat..
itu la dia nama nya seorg ibu..x tahan melihat anaknya sakit..
serious bile aku dah jd ibu ni selalu aku terkenangkn pengorbanan mama aku..begini rasanya jd ibu kan..anak nangis sakit, kite pun turut nangis..

CTL: bayi memang perlu selalu didukung disayangi..peduli kata org jgn dukung kan sgt baby..dah itu naluri dia..hendak selalu dipeluk dan di sayangi..lagi byk pelukan n sentuhan kite buat baby, lagi dia sihat membesar dgn ceria dan gembira..

Etun Amin berkata...

betul tu koim...time tu baru tahu mcmana sshnya ibu..aku klu anak sakit sikit..risau bukan main..mungkin memikirkan yg kita yg susah time ngandung dan jaga dia time kecik..aku rasa ibu2 yg x mengendahkan anak2 tu musti senang time ngandung ngan jaga dia masa kecik..tu yg diaorg blh main campak2 je anak2..