14 Ogo 2011

Info Ikhlas Di Bulan Ramadhan..

Sekadar ingatan dan bacaan sahaja..diambil dari petikan page2 yang saya suka baca...bukan apa..paling tidak kita boleh berkongs-kongsi maklumat....so kalau rasa tergerak untuk sama-sama nak membaca..meh..jom kita baca sama-sama...

Informasi 1

" Sesiapa yang berpuasa Ramadhan atas dasar Iman dan mengharap redha Allah, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampunkan. Sesiapa yang melaksanakan qiyam Ramadhan atas dasar Iman dan mengharapkan redha Allah, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampunkan. Sesiapa yang melakukan qiyam Lailatulqadar atas dasar Iman dan mengharapkan redha Allah, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampunkan." HR Bukhari dan Muslim




Informasi 2


5 Bonus Khas Ramadhan


Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasullulah Sallallahu 'alaihi wa salam bersabda yang bermaksud : "Umatku diberikan lima perkara yang belum pernah diberikan kepada umat-umat terdahulu ketika Ramadhan iaitu :



  1. Bau mulut orang yang berpuasa itu lebin wangi daripada kasturi di sisi Allah
  2. Para Mailaikat beristighfar untuk mereka sehingga mereka berbuka
  3. Allah memperindahkan syurga-Nya setiap hari dan berfirman: 'Hampir-hampir hamba-hambaKu yang soleh akan dicampakkan pelbagai kesukaran dan penderitaan lalu kembali kepadamu'. (Mereka sanggup bersusah payah di dunia demi kebahagian didunia dan diakhirat)
  4. Syaitan-syaitan dibelenggu, tidak dibiarkan lepas seperti bulan-bulan selain Ramadhan
  5. Mereka mendapat keampunan pada akhir malam (orang yang beramal akan disempurnakan pahala amalan mereka setelah selesai mengerjakannya).Mengenai bonus ke-5 ini, ada sahabat bertanya kepada Baginda Sallallahu'alaihi wa salam : " Ya, Rasullulah, apakah itu berlaku pada Lailatulqadar?" Baginda menjawap : "Bukan, tetapi pelaku kebaikkan akan disempurnakan pahalanya sesuai menyelesaikan amalananya." (HR Ahmad)

Semoga kita semua akan mendapat rahmat dan shaafat di bulan yang mulia ini...


1 ulasan: